søndag den 25. september 2011

Hvorfor og hvordan begyndte jeg at løbe ?

             Det hele starter med et fjeldløb som på billedet i min blog :) 

Jeg var holdt op med at ryge i november 2007 og i starten af 2008 blev jeg forkølet efter en juleferien med familien i Danmark, og eftersom mine lunger var svage, blev min krop langsomt og sikkert svækket over et pr. måneder. 
Så det endte med at jeg valgte at betale mig til en udrensning hos den kinesisk uddannede akupunktør Gaba Broberg i starten af april.

Jeg har altid benyttet mig af alternativ behandling, og 6 daglige behandlinger hjalp mig så godt at jeg ovenikøbet fik fornyet energi. Jeg må dog indrømme at jeg overhovedet ikke mærkede virkningen FØR jeg havde afsluttet kuren, og vågnede den efterfølgende morgen med en tydelig rask og frisk krop. Jeg fattede det ikke og prøvede at sove igen. Men jeg var nødt til at stå op og begyndte at løbe med al dén energi, der kom fra kroppen ! ;D hahahaha

Det var en skøn og fantastisk følelse, for nu kunne jeg kende mig selv igen :) 
- og siden har jeg faktisk løbet ;o) 


TRÆNINGEN STARTER SÅ SMÅT
Da jeg begyndte på nyt job 1. maj, begyndte jeg at benytte mig af deres crosstrainer og løbebånd. Det var hårdt at starte igen, når jeg ikke havde løbet i over 5 år, men levet meget fedt, sødt og med en BMI på 33, som ikke bare var på overvægtig, men i kategorien FED - så var der noget at arbejde med for min krops organer, muskler og sener. Det vidste jeg. Men jeg vidste også, at jeg altid havde forsøgt at gå en del, og dyrkede da heldigvis også sex, som også gav god motion  :)) så glade tider, havde det dog været :D hahahahah - men ... hvorfor ikke begynde at fokusere på en mere målrettet brug af kroppen ? Efter flere måneders sorte rander under øjnene, ingen energi og ja...kan man kalde det udbrændthed ? Nej, så slemt var det ikke - men når jeg havde været meget syg i meget lang tid, sådan at jeg efterhånden havde mistet mit humør og livsmod, så var motivationen for at BRUGE den GODE nyerhvervede energi HØJ :) 


Da sæsonen for at kunne løbe ude - uden sne og is i juni, begyndte jeg ligeså stille at rykke ud.... stille, siger jeg ;) jeg tog vist små korte løbeture mod kirkegården, og senere ud mod aanaas hus mod Lufthavnen. Nej, jeg løb kun ud til skiltet med fartskiltet - som er placeret sådan at jeg undgik en "kæmpe" bakke :) Jeg har altid gjort en dyd ud af at lytte til sig selv, og ikke overbelaste mig. Måske var det en god undskyldning for at være doven ? ;D hahahahah


FØRSTE SOMMER MED ANDRE LØBERE I FJELDET
Midt i juni så jeg en annonce i Nuuk ugeavis af Ittu.Net. 

Ittu ville starte en hel sommers løbekonkurrence. ITTU.NET terræncup og det var ude i fjeldet. Dér havde jeg aldrig løbet. Og når jeg gerne ville blive ved med at løbe, så vidste jeg at jeg selv måtte holde dampen oppe. Men hér var en mulighed for at committe mig overfor andre...... jeg var inderst inde ikke meget for det. Jeg var faktisk meget genert. Kendte jeg nogen  ? I forvejen matchede jeg kropsmæssigt ikke til en løbekonkurrence, og jeg ville aldrig have en chance for at vinde. 


                                      
                               
                                ITTU.NET terræncup hver søndag sommer 2008

Men det var jo ikke dét det gik ud på :) det var jo at løbe en HEL sommer det gik ud på. Kl. 12 hver søndag. 5 km eller 10. Jeg var jo genert (jeg gemmer det ret godt - det har nu også krævet meget øvelse ;) -  og var jo vant til at passe mig selv på mine små løbeture. Men jeg ville gerne sikre mig at jeg fik løbet en fast tur om ugen, så det var en god måde at komme afsted på. 



Så selv om jeg vanemæssigt helst ville gemme mig under en træning eller løbetur, lavede jeg en stille aftale med mig selv om, at jeg ville deltage hele sommeren, hvis det var muligt. 


                                         
          ITTU.NET terræncup  - den lille kvinde blev min inspirerende "hare".
         Apollonnia vejede 20 kilo mindre end jeg, og lod mig løbe efter hende :)



Og det gjorde jeg så :) - jeg fik aldrig en god placering, men det inspirerede mig at løbe efter de andre :) og kom gladeligt, selv når det regnede.
Det var ugens motionsmæssige højdepunkt med frisk luft og et møde med andre der var glade for at være aktiv i naturen :) 



Da sæsonen sluttede i september uddeltes sommerens vindere for kvinder og mænd - på 5 og 10 km-ruten. Jeg havde tænkt lidt, at jeg ville ønske at jeg kunne vinde en 3. præmie, når jeg nu fik registreret min tid næsten hvergang, og ikke havde været væk fra byen. ;D hahahahah selvfølglig ikke -  for der var også en del yngre og lettere kvinder, der var trofaste løbere. 


Men så skete der noget ved præmieoverrækkelserne, som blev en stor overraskelse. Jeg fik en opmuntringspris !

Ittu syntes at jeg var så sej at have holdt ved og inspirerede med min ændring af liv og vaner - at han syntes jeg fortjente en præmie !

Woow... dér blev jeg først rigtig genert indeni !
Aaii ! Hvor vildt ! :))

Men helt ærligt ? Jeg fattede det ikke helt, så der gik faktisk 2 år før jeg fik brugt min gavekort til Salomon løbesko ! :D hahahahah men dér havde jeg også fundet ud af hvilke løbesko der var bedst. Jeg fik nemlig lavet en løbestilstest hos Ittu.Net, ligeså snart jeg skulle købe mine første løbesko, hvor Nikes Pegasus var dem der var bedst :) så min søn fik fine nye løbesko, da han inspireret af mig også begyndte at løbe <3 




Fra Løbemanden Thomas´ Facebook

...sådanne smil får man frem når man siger "tis" til løbere.
 — sammen medBirgit NicklassenAiliTupaarnaqLarsJørn AndreassenHenrik LuujaNiels,BrittKathrine BødkerApollonie MøllerapolloniaAviaajaHanne Nielsen ogPipaluk Rosing. 28.09.08



Det var foriøvrigt ham jeg kalder "Løbemanden Thomas",  som tog løbetesten, og var vist også ophavsmanden til terrænløbet. 


Jeg kan huske, at han fik mig lokket til at købe løbestrømper til 139 kroner ! Hvor dyrt for et pr. strømper !! Hvorfor ??!!!         ;D hahaha 
Han forsikrede mig, at de var gode og holdt længe. Jeg har dem stadig :) 
meeen har også fået købt nye siden da :b og jeg synes, de er blevet billigere. 


NÆSTE SOMMER MED ANDRE LØBERE PÅ VEJEN
Næste sommer, må det have været ? Eller hvad ? 2009 Ja, det mener jeg.... nå, men så fik han også lavet begynderhold for løb :)

Vi var en flok kvinder, der elskede at løbe efter den søde blonde løber, der kunne smile så 
charmerende. Når vi løb på gaden må vi have set smukke ud :)) for mange kiggede da efter os. Men tro mig. Løbemanden Thomas krævede hård træning........ "Hvis I kan snakke mens I løber - så løber I forlangsomt. Ikke snakke for meget, men løb"   sagde han roligt, men bestemt.....ups...Solvej Skifte og jeg syntes ellers lige det var så hyggeligt !  ;D hahahhaha

Bakkeløb, trappeløb, intervalløb, teknik op ad bakker, teknik nedad bakkerne - han tog tider, checkede og kommenterede personligt - man skulle nok tage ham alvorligt.  Og så fik han ovenikøbet Nike-folk til at komme og ikke alene  give foredrag , men også smag på hvordan løbetræningen kunne effektiveres :) - jo jo, der var seriøsitet, så det alligevel blev sjovt hen over sæsonen :) 



Så...hold da oppe :) Ittu.Net har virkelig fået sparket mig igang med løbet ! :D
Løbemanden Thomas rejste og så fadede alle mulige aktiviteter ud. Men. Jeg holdt troligt fast i terrænløbet, og var jo begyndt at elske at løbe på 5 km-ruten. Det er faktisk kun en lille strækning, der går fra Badesøen til det svinger ude på lufthavnsvejen. Der var aldrig rigtig nogen på ruten, kun nogle meget få bestemte personer løb også i terrænet. Og det var rart, afstressende og dejligt. Jeg elskede at tage afsted efter fyraften, og mærke vejret og sindet, der altid blev så rolig og glad. 


Ja. Næste sommer løb jeg ude i fjeldet, så snart jeg kunne. Men nu var jeg jo blevet vant til at løbe.... på løbebåndet havde jeg fået en stabil træning på løb, så... skulle jeg rykke over til "de sejes rute" på 10 km-ruten ? 


Det gjorde jeg :) - og i dag er det "min rute". 


        Kang-Nu-Race blev aflyst - det forhindrede ikke Annie Busk Lennert
         og jeg at tage en lang løbetur til "Nedkørslen" d. 13. aug 2011 ;)



Hvert sommer har jeg faktisk rykket distancen uden at tænke over det. Så min løberuten går normalt ud til Kuanninnguit/Paradisdalen - og i år har jeg også været oppe ad det ene vandfald et pr. gange, med Annie Busk Larsen løb vi til "nedkørslen". Punktet for nedstigningen til Kobbefjorden for snescootere. 
Det er en majestætisk punkt, hvor udsigten til Sermitsiaq, og ind mod Godthåbfjorden er bjertagende smuk. Da jeg løb 20 km-ruten i Kang-Nu Race sommeren 2010, hulkede jeg ved synet af den. Det var så overvældende, men også fordi jeg indså - at jeg rent faktisk havde meget energi og sagtens ville klare hjemturen. Jeg blev nr. 2 hos kvinderne - som jeg først opdagede 5 minutter efter jeg havde passeret målstregen ;) ... det er rigtig fint, for jeg synes det er superfedt at udfordre sig selv - og så kan resten passe sig selv. 


Det er forresten også blevet til at jeg har løbet op til Lille Malene - jeg tror det også var i 2010. Det er bare fedt at kunne presse sin krop til at kunne mere end jeg lige havde tænkt på, at jeg rent faktisk KAN.

Det giver et lille kick, når man indsér at dét kunne jeg godt
<3  - nej, jeg vil nok hellere sige at det nogle gange giver et glædesrus der bobler ! ;D 



Må fortsætte min løbehistorie.... senere ;) 

Ingen kommentarer: